Nabíječky pro elektromobil (kompletní průvodce 2023)

Při cestování s elektromobilem na delší vzdálenosti využijete rychlonabíječku DC, která zajistí, že se vydáte na cestu do 30 minut. Pro domácí a firemní nabíjení si budete ovšem pořizovat spíše pomalejší nabíječku AC neboli wallbox, který zajišťuje bezpečné a šetrné nabíjení. Podíváme se také na nejdůležitější parametry wallboxů – typy kabelů a konektorů, délku kabelů, výkon wallboxů i souběh několika energeticky náročnějších zařízení. 

Proč nabíječky na elektromobily zažívají rapidní rozmach?

Bezemisní provoz, nižší dopad dopravy na klimatické změny a zároveň větší ekonomičnost udělaly z elektromobility dopravní odvětví na vzestupu. Cena za ujetý kilometr přinesla v předchozích letech čtyřikrát vyšší finanční úsporu. Velkou výhodou elektromobilů je i jejich bezúdržbovost, tichý provoz a nejnižší povinné ručení v ČR. Jeden z důležitých důvodů tohoto trendu jsou také vysoké dotace z EU – a to nejen na elektromobily, ale i jejich dobíjení a obecně směrem k prvkům obnovitelné energie. Snad nejspornější otázkou v oblasti elektromobility bylo právě dobíjení elektromobilů – domácí dobíjecí stanice pro elektromobily (wallboxy) jsou dnes finančně dostupné a umožňují rychlé i bezpečné nabíjení.

Kde dobíjet elektromobil a proč?

Elektrovozy můžete dobíjet ve veřejné síti, ve firemní síti nebo doma. 

Dobíjení ve veřejné síti

Nabíjecí stanice na elektrovozy naleznete nejčastěji u supermarketů, v garážích nebo u čerpacích stanic. V posledních letech vyrostly také podél hlavních dopravních tepen. Ve veřejné síti ovšem nikdy nemáte jistotu, že u stojanu bude zrovna volné místo. Mnohdy se tak dočkáte nemilého překvapení a třeba hodinového čekání. Cena za kW je oproti domácímu nabíjení ve výhodné sazbě také o něco vyšší.

Ceny za dobíjení ve veřejné síti byly během letošního roku značně nestabilní a pohybovaly se mezi 13 a 20 Kč za kWh.

Specifickým případem je nabíjení v nákupních centrech, které bývá obvykle zdarma. Nákupní centra tak využívají toho, že si majitelé elektromobilu během nabíjení udělají rodinný nákup, zajdou na oběd či na kávu nebo jinak využijí nákupů v obchodním centru. 

Dobíjení ve firmě

Větším firmám se v případě rozsáhlejších vozových parků jistě vyplatí přechod na elektromobilu. Takto smýšlející společnosti samozřejmě počítají s odpovídající dobíjecí infrastrukturou, kterou ve většině případů mohou využívat také majitelé soukromých elektromobilů.

Ceny za dobíjení ve firmách jsou značně individuální. Zaměstnanci s firemním vozidlem využívaným pouze pro firemní účely samozřejmě za dobíjení neplatí, pokud si dobíjí ve firmě své soukromé elektromobily, obvykle se cena dobíjení nachází na provozních nákladech či lehce nad nimi, tedy na 10 až 13 Kč za kWh.

Dobíjení wallboxem doma

Tři čtvrtiny vlastníků elektrovozů si svá auta dobíjejí doma. Díky tomu mají větší komfort a přináší jim to rovněž velkou praktičnost – večer zaparkují u domu, začnou auto nabíjet a ráno ho mají s plnou baterií připravené hned u dveří. Díky domácímu nabíjení zároveň nejvíce ušetří.

Cena domácího dobíjení wallboxem záleží na konkrétním tarifu domácnosti.

Chcete ušetřit na energiích,
za pouhých 5 minut týdně?

Dostávejte od evolty.cz tipy a nabídky na e-mail, které ušetří.

Pomalejší a rychlejší dobíjení: AC versus DC

Majitelé elektromobilů by měli rozlišovat mezi AC a DC nabíjením. AC (alternating current) je pomalejší nabíjení, při němž dobíjení vstupuje do elektromobilu ze stojanu, wallboxu nebo zásuvky prostřednictvím střídavého proudu. Vůz ho následně v palubní nabíječce sám přeměňuje na stejnosměrný. Právě z toho důvodu je AC dobíjení pomalejší. 

Druhý typ nabíjení označovaný jako DC (direct current) využívá rovnou stejnosměrný proud. Rychlonabití baterie může trvat například jenom 30 minut. V domácích a firemních podmínkách se úplně nejčastěji setkáte s AC dobíjením. Auto se tedy dobíjí na odstavném místě po delší dobu. Tento typ dobíjení podporuje každý elektromobil, AC nabíječky jsou navíc technologicky i administrativně snazší na instalaci. Na cestách samozřejmě oceníte DC rychlonabíječky – díky nim si vůz rychle dobijete a vyrazíte opět na cestu.

Běžné domácí nabíjení elektromobilů

Majitelé elektrovozů mohou získat elektřinu pro svoje auto ve zvýhodněných tarifech C27d a D27d ve večerních hodinách. Nočním a večerním nabíjením tak ušetříte přibližně 50 % nákladů oproti normální sazbě. Pro domácí nabíjení elektromobilu je nutné si instalovat nabíjecí stanici, tzv. wallbox. Její výkon se obvykle udává v kilowattech – logicky platí čím vyšší, tím lepší. Maximální příjem výkonu u vašeho typu elektromobilu zjistíte na své palubní nabíječce a podle toho můžete zvolit vhodný typ wallboxu. 

Rozdíly mezi nabíjením ze zásuvky a wallboxu

AC nabíjení se dá provádět ze zásuvky, ale bezpečnější je pořídit si wallbox. Wallbox je samozřejmě také výkonnější. Čím větší je pak kapacita baterie, tím déle ji budete nabíjet. U některých elektromobilů jsou rozdíly mezi wallboxem a zásuvkou skutečně značné. Zatímco wallbox nabije elektromobil během noci, zásuvce to bude trvat i 2 dny.

Alternativní řešení: výkonnější zásuvka

Někteří majitelé elektromobilů si zřizují výkonnější zásuvky – místo klasické 230V zásuvky si pořizují třífázovou průmyslovou zásuvku (400V s výkonem až 22 kW). Díky této zásuvce se čas nabíjení sníží o třetinu. Při instalaci takové zásuvky si ovšem musíte dát pozor na elektrické rozvody a jejich přetížení. Pokud byste nezkontrolovali své možnosti, při dobíjení by vám mohl hrozit zkrat. Nejbezpečnějším a opravdu nejrychlejším řešením dobíjení je vždy wallbox.

Pro instalaci wallboxu budete potřebovat třífázové připojení, proudový chránič typu A nebo B (pro jednodušší typy zařízení) a také dostatečně dimenzovaný jistič.

Kolik stojí wallbox a jaká je cena nabíjení?

V domácím prostředí se wallboxy nejčastěji umisťují na zeď garáže nebo domu či do prostoru stání vozu na stojan. Díky tomu vám domácí wallbox poskytne bezpečné a rychlé dobíjení i dostatečný komfort. Moderní wallboxy lze monitorovat na dálku přes telefon a korigovat načasování celého nabíjení a případně spustit jeho začátek. Před nabíjením ve wallboxu si musíte nechat odborně zkontrolovat rozvody i samotnou instalaci zařízení. Ceny wallboxů se v současné době pohybují od 12 000 do 60 000 Kč. Cena dobíjení elektromobilu se odvíjí od vašeho tarifu u distributora elektřiny, případně vašeho využívání vlastní fotovoltaické elektrárny.

Dotace Nová zelená úsporám na wallboxy

Majitele elektromobilů obvykle zajímá také dotace pro domácnosti na pořízení wallboxu v rámci programu Nová zelená úsporám. V rámci dotace se vyplácí 50 % způsobilých výdajů, v některých krajích je dotace štědřejší a vyplácí se 60 % výdajů. Dotace je až do výše 30 000 Kč pro soukromé bydlení a 45 000 Kč pro bytová družstva a SVJ. V kombinaci s dalšími dotačními oblastmi (zejména pokud si chcete wallbox instalovat společně s fotovoltaickou elektrárnou) můžete získat další bonus 10 000 Kč za každou kombinaci. Podmínkou udělení dotace je však výše popisovaný load ballancing. Dobíjecí stanice a příslušné parkovací místo musí být také umístěné na pozemku, který přísluší k podporované stavbě domu a je ve vlastnictví žadatele o dotaci. Pozemek může být samozřejmě také uvnitř domu – například parkovací místo ve vnitrobloku nebo garáž v domě.

Nabíjení wallboxem v praxi

Pro elektromobil s 22 kW nabíjením potřebujete mít hlavní jistič 3×32 A, aby vám wallbox fungoval na plných 22 kW nebo 2×11 kW. Při samotné instalaci je třeba pozvat specialistu, aby ochránil dům před blackoutem nebo vyhozením pojistek v celém domě. 

Výdrž baterie elektromobilu

Běžné baterie elektromobilů vydrží 1 000 až 1 500 cyklů, ale na trhu se již objevují baterie s výdrží až 7 000 nabití. Cena baterie výrazně ovlivňuje finanční hodnotu celého elektromobilu a odborníci odhadují, že tvoří přibližně 30 % celkové ceny elektromobilu. Většinou se setkáváme s údajem USD/kWh (tedy cena za jednotku energie).

Jak rychle se elektromobil nabíjí

Z klasické zásuvky
Na 230V dobijete elektromobil za 8 až 12 hodin (tedy ideálně přes noc).

Z domácí nabíječky
(Tzv. wallboxu) dobijete elektromobil za 3 až 5 hodin.

U rychlonabíjecí stanice
Dobijete celou baterii za 90 minut a 80 % baterie za 30 minut.

Kritéria výběru nabíjecí stanice

Pořízení nabíjecí stanice je poměrně nákladná investice, proto doporučujeme rozhodnutí důkladně zvážit. V první řadě byste měli řešit, kolik a jakých elektromobilů bude nabíjecí stanice obsluhovat a kde bude umístěna. Samozřejmě jiné požadavky budete mít na domácí dobíjecí stanici a jinak robustní zařízení budete potřebovat pro firemní vozový park. Právě na základě toho byste měli zvážit výkon, vybrat si chytré funkce, platební systém, typ konektoru a připojení kabelu.

Typ kabelu a konektoru

Současný trh nabízí dvě varianty: stanici s integrovaným kabelem a stanici, která má pouze zásuvku, do níž si každý majitel elektromobilu připojí svůj vlastní kabel, který si vozí v autě. V Evropě se v současné době můžete setkat s Typem 1 a Typem 2. Typ 1 už je spíše na ústupu a nová auto s tímto typem konektoru se už v Evropě nevyrábí. Ovšem naopak ve Spojených státech se jedná o převažující typ konektoru. Všechna nová evropská auta jsou dnes vybavena konektorem Typu 2.

Máte-li starší vůz s konektorem Typu 1, můžete si vybrat stanici pouze se zásuvkou, jejíž použití je univerzálnější. Stanice Typu 2 ovšem nabízí integrovaný kabel, tedy i větší pohodlí a pro majitele vozu odpadá nutnost vozit s sebou cestovní nabíjecí kabel. Stanice s integrovaným kabelem jsou pro majitele elektromobilů velice příjemné zejména, pokud prší nebo padá sníh, protože odbaví nabíjení vozu velmi rychle.

Délka nabíjecího kabelu a umístění konektoru

Venkovní provedení wallboxu bývá zpravidla bez integrovaného kabelu, tedy s vnitřním kabelem. U některých typů wallboxů si můžete dokonce typ kabelu vybrat. Určitě bychom doporučili zvolit typ s delším kabelem, protože člověk nikdy neví, jak se podmínky jeho domácího nabíjení mohou změnit a zda si nebude muset vybrat jiné místo. Pozor dávejte i na to, že ne všechny elektromobily mají nabíjecí zásuvky na stejném místě. Například Renault Zoe má konektor na přídi, proto je lepší pověsit wallbox na čelní stěnu garáže, aby byl konektoru co nejblíž. Vůbec nejpopulárnějším místem konektorů je před pravým zadním kolem. Kdybyste tedy po pár letech Renault Zoe vyměnili za jiný vůz, zřejmě by vám nabíjecí kabel ke konektoru nedosáhl.

Výkon wallboxu

Až si ujasníte samotné provedení, měli byste se zaměřit na volbu výkonu nabíječky. Svůj výběr zužte na střídavé wallboxy vhodné pro domácí použití. V nabídce vám zůstanou wallboxy v rozmezí od jednofázového s výkonem 3,7 kW až po třífázový s 22 kW. U většiny nabíječek platí přímá úměra – čím výkonnější, tím dražší. Ovšem cenové skoky mezi jednotlivými typy nejsou nijak zásadní. 

Proto si určitě můžete pořídit raději silnější a výkonnější zařízení, než jaké aktuálně potřebujete, a počítat s tím, že vám vydrží i na elektromobil další generace. V současnosti si zřejmě pořídíte elektromobil s 7,4 kW, protože takových je naprostá většina. Neznamená to ovšem, že byste si měli pořizovat wallbox s maximálním výkonem právě pro váš současný vůz. Máte-li dva nebo více elektromobilů, směřujte k výkonu wallboxu 22 kW se dvěma výstupy. Zároveň si hlídejte minimální nabíjecí výkon. 

Některé wallboxy zvládnou minimálně 1,3 kW, ovšem častěji začínají na hodnotě 3,7 kW. Máte-li třífázi, můžete si dopřát 11 až 22 kW. Třífázové dobíjení dokáže využít celá řada elektromobilů, zejména moderní Renaulty nabízejí prakticky vždy 22 kW. Za optimální nabíjení stále platí 11 kW. K plnému pokrytí spotřeby wallboxu i domácnosti by vám měly stačit jističe 3×25 A. I tu největší baterii elektromobilu nabijete přes noc.

Oblíbená kombinace wallboxu s fotovoltaickým zdrojem

Poměrně častým případem bývá kombinace fotovoltaické elektrárny a nabíjecí stanice. Dává to smysl zejména environmentálně zaměřeným majitelům elektromobilů, kteří chtějí jezdit skutečně na zelenou energii bez dodatečných nákladů. Některé stanice umějí využívat výhradně solární nabíjení, což ovšem přináší občasné snížení výkonu nebo výpadek nabíjení. V domácím režimu bývá takové nabíjení oddělené od sítě a funguje v ostrovním režimu. Žádnou energii nebere ze sítě, ale zároveň do ní ani žádnou nepouští.

Souběh nabíjení elektromobilu a náročnějších spotřebičů

Uvedete-li společně s elektromobilem do provozu některý poměrně silný spotřebič, například tepelné čerpadlo, chytrý wallbox vybavený load balancingen neboli vyvažováním zátěže neshodí domácí jistič. Tato funkce zajišťuje například to, že i když nabíjíte plným 22 kW a v domě zapnete například pračku nebo rychlovarnou konvici, pojistky se nevyhodí. Na hlavním přívodu wallboxu je totiž umístěný chytrý elektroměr, který má za úkol monitorovat celkový odběr domácnosti a je prakticky okamžitě schopný snížit wallboxu výkon tak, aby nebyla překročena maximální kapacita. Zároveň zajišťuje také to, aby se wallbox nabíjel nejvyšším aktuálně dostupným výkonem.

Více wallboxů a jejich součinnost

Pro firemní účely se obvykle používá tzv. dynamický load ballancing, který zajišťuje vyvažování zátěže současně mezi více wallboxy. Překračuje-li součet maximálních výkonů dvou a více wallboxů nejvyšší možný odběr přes jistič, bývá tato funkce nezbytná. Wallboxy mezi sebou dokáží poměrně účinně komunikovat a vzájemně se ovlivňují tak, aby snižovaly svůj příkon všechny vyrovnaně. Příkon samozřejmě můžete řídit i přes dálkovou správu z pohodlí domova. Chytrá aplikace vám zároveň umožní získat výpis o spotřebované energii z domácího nabíjení, pokud si firemní elektromobil nabíjíte i z domácích zdrojů a následně si náklady necháváte proplatit.

Tip na další článek: Fotovoltaika na klíč >>

Na této stránce